سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رد مال یعنی چی؟

رد مال یعنی چی؟

در زمینه تعریف رد مال میتوانیم با رجوع به نظریات افراد مختلفی ، تعاریف زیادی ارائه دهیم . در متن زیر سعی شده نظر شش نفر از حقوق دان های مطرح را یرای شما به اشتراک بگذاریم .

نفر اول : آقای صدقی (تشکیلات و برنامه‌ریزی قوه قضاییه):

در بزه انتقال مال غیر، که در حکم کلاهبرداری است، شخص مال غیر را منتقل می‌کند و از جهت انتقال که به شکل بیع یا صلح … می‌باشد اموال نامشروعی به دست می‌آورد:

الف – در صورتی که شکایت به وسیله خریدار و صاحب مال هر دو مطرح شود، دادگاه در خصوص رد مال در مورد وجوه یا اموالی که خریدار بابت خرید (مال غیر) پرداخت کرده است به نفع وی انشاء حکم می‌کند و در مورد صاحب مال، چنانچه مال مورد کلاهبرداری مال منقول باشد و از تصرف مالک خارج شود دادگاه رد آن مال را به نفع صاحب مال حکم می‌دهد. اما  در صورنی که مال غیرمنقول باشد و سابقه سند رسمی داشته باشد رد مال در مورد مذکور زمانی مورد حکم دادگاه قرار می‌گیرد که مالک با جعل سند رسمی مال را (ولو ظاهرا) از اختیار قانونی صاحب مال خارج کند که در این صورت رد مال که همان ملک موضوع شکایت است مورد حکم قرار می‌گیرد.
ولی در صورتی که متهم با مدرک عادی؛ مال غیرمنقول را منتقل نماید چون به تملک مالک مال (دارای مدرک رسمی) خدشه‌ای وارد نکرده است (ماده 22 قانون ثبت) رد مال (ملک) مقوله [موضوعیت] ندارد؛ مگر شاکی (مالک مال) خساراتی را در جهت تاییـد شکایت خود متحمل شده باشد که در ایـن صورت؛ محکمه مکلف است نسبت به خسارات متحمله رای دهد. طبیعی است  در ضمن  در صورتی که ملک از تملک مالک خارج شود محکمه می بایست در راستای رد مال ملک مقوله شکایت را به مالک آن رد نماید.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کایک کنید