سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حذف نام همسر از شناسنامه

حذف نام همسر از شناسنامه

بعد از جدا شدن زن و شوهر بیشتر اشخاص تمایلی به ماندن نام همسـر قبلی در شناسنامه ندارند. در اینجا به اختصار شیوه حذف نام همسـر قبلی ذکر می گردد.

  1. طلاق پـس از رابطه جنسی: در ایـن صورت یعنی فرضی که بیـن زن و شوهر رابطه جنسی برقرار باشد اداره ثبت احوال از دادن المثنی بدون ذکر نام همسـر قبلی اجتناب می نماید . رویه عملی دو راه را توصیه می نماید :
  2.  زنی که خواهان حذف نام همسـر قبلی هست باید مردی را بعنوان خواستگار خود معرفی کـرده و با رجوع به یکـی از دفاتر ثبت تزویج و طلاق گواهی سردفتر را مبنی بر خواستگاری و تمایل به عقد از طرف دو طرف به ثبت احوال عرضه دهد. در ایـن صورت ثبت احوال نسبت به دادن المثنی بدون ذکر نام همسـر قبلی اقدام خواهد کرد.
    ضمنا اگـر زن مدخوله نباشد با گواهی پزشکی قانونی یا حکم محکمه می توان مستقیما به ثبت احوال رجوع و با تکمیل فرم های مربوطه تقاضای صادر شدن المثنی نمود. در ایـن صورت نام همسـر قبلی در شناسنامه درج نخواهد شد. ایـن حکم دربـاره مرد نیز جاری خواهد بود.
  3. طرح اختلاف به طرفیت ثبت احوال با خواسته الزام ثبت احوال به دادن المثنی شناسنامه و حذف نام همسـر قبلی از شناسنامه. محکمه صالح همـان محکمه محل صادر شدن شناسنامه خواهد بود. اغلب ایـن ادعا به همراه ادعای فقدان شناسنامه طرح می گردد. با صادر شدن حکم محکمه و عرضه آن به ثبت احوال ُ اداره مزبور مکلف به انجام حکم محکمه خواهد بود.

مشاهده متن کامل مقاله حذف طلاق از شناسنامه