سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ماه عسل بعد از ازدواج (دفتر عقد و ازدواج در باغستان)

دفتر عقد و ازدواج در باغستان – محضر ازدواج در باغستان 

در این پست از وبلاگ می خواهیم با توضیحاتی در مورد ماه عسل بعد از ازدواج همراه شما باشیم  که با کمک این توضیحات می توانید همسر آینده خود را هوشمندانه تر انتخاب کنید. شما می توانیدبا دنبال کردن ما تا انتهای این مطلب اطلاعات لازم را در این زمینه کسب نمایید . 

دفتر عقد و ازدواج در باغستان

 

اجزای سفره عقد به گواهی تاریخ یکی از رسوم و انتخاب های پیشینیان بی حکمت و بی علت نبود . در واقع گستردن بساط عقد قبل از عروس و داماد نوعی کارت تبریک گویا با آرزوی سعادت برای زوج جوان بود. با این هدف و به این مضمون هر ترکیب و ماده ای که در این سفره به کار می رفت ، معنایی ویژه و زیبا در خود دارد.

شاید درحال حاضر بیشتر عروس و داماد ها و اطرافیان آنان مطلع نباشند که معنای ترکیب سفره عقد چیست و در پایه به چه منظوری گسترده می گـردد. یعنی از یک رسم پر معنای دیرین تنها صورت ظاهری آن حفظ شده و به جا مانده است. در ادامه به معرفی اجزای سفره عقد خواهیم پرداخت : قرآن مجید کتاب خدا به نشانه ی مورد تایید قرار دارا بودن وصلت از سوی خداوند متعال و طلب یمن و برکات الهی جلو آینه و بالای جانماز قرار می گیرد. آینه هچنان که در خرید عروسی آینه در سرلوحه و بعد از قرآن مجید قرار دارد ، در سفره عقد هم در صدر سفره و رو به عروس و داماد قرار می گیرد تا با نگریستن در آن دلهایشان نسبت به هم مثل آینه صاف و زلال باشد و سعادتمند گردند.

یک جفت شمعدان شمع دانها در دو سوی آینه جای دارند و شمع های فروزان درون آنها زمان جاری شدن صیغه عقد ،‌نشانه آرزوی روشنایی وگرمی در ازدواج عروس و داماد می باشد. جنس شمعدان با قاب آینه یکی و اغلب نقره برنز یا بلورین می باشد. جانماز پیشا پیش آینه گسترده می شود و روی آن مهر و تسبیح زیبایی قرار می دهند تا گواهی بر پای بندی زوج نسبت یه اصول دین اسلام باشد و تبرک آن حاوی حال عروس و داماد گـردد . این سجاده و زیر مهری کوچک روی آن یا از جنس ترمه قدیمی به جا مانده در خانواده با آستر ساتن خوش رنگی مثل زرشکی و غیره می باشد یا آن را ویژه عروس از مخمل سفید می دوزند و رویش را با نخ براق نقره ای سوزن دوزی می کنند .

مهر اینجا نماز به شکل قلب یا گل یا اشکال زیبا واستثنایی دیگر گزینش می شود. کاسه نبات در یک سوی بالای سفره عقد توده ای از نبات را به شکل زیبای قالبی ویـژه که گاه در چندین طبقه تهیه شده می باشد ، قرار می دهند . نبات نماد آروزی شیرینی پیوند عروس داماد می باشد که اغلب آن را از نبات اعلای زعفرانی تدارک می بینند.

نقل و سکه نقل به نشانه ی شیرین کامی و سکه برای بیشتر شدن روزی عروس و داماد سر سفره ی عقد گذاشته می شود. درحال حاضر مخلوطی از نقل سه مروارید و پولک را در بسته بندی های کوچک یا اشکال ابتکاری دیگر قرار می دهند و این تورها را با شکوفه و روبان تزیین می کنند. سکه های ویژه سفره عقد ،طلایی رنگ می باشد که روی آن مبارک باد یا نام مبارک حضرت مهدی (عج) ضرب می گـردد . تخم مرغ از دیر باز تا کنون تخم مرغ نماد تولد وتداوم نسل می باشد از این رو پیداست که نهادن آن بر سفره ی عقد به نیت ادامه نسل خانـم و آقـا و باروری ازدواج آن دو می باشد. اغلب برای تبرک تعداد تخم مرغ ها را پنج دوازده یا چهارده به نیت پنج تن دوازده امام (علیه السلام) ‌و چهارده معصوم(علیه السلام) ‌ گزینش می کنند.